Smart Industry artikel 5/6: dense phase transport geoptimaliseerd

In Smart Industry’s artikel (5/6) deelt Melvin van der Hilst zijn kennis over dense-phase transport en over de manier van werken bij Dinnissen.

Hij vertelt over het D-innocenter waarmee we onze oplossingen in eigen huis testen en over de voordelen van dense-phase transport. Het grootste voordeel van dense-phase transport? Minder productbeschadiging. Benieuwd naar de andere voordelen? Lees het hier.


Pneumatisch transport testopstelling in D-Innocenter
Pneumatisch transport testopstelling in D-innocenter

Niet harder werken, maar slimmer werken. Dat is het motto bij Dinnissen. Want ook bij het transporteren van bulkgoederen is ‘méér precisie’ en ‘maximale hygiëne’ steeds vaker onderwerp van gesprek. Eén van de meest gebruikte technieken om bulkgoederen pneumatisch te transporteren, is met behulp van lucht of gas door onder- of juist overdruk: dense phase-transport genoemd.

We voeren alle mogelijke transporttesten uit, waardoor er minder kans is op problemen bij de klant. Onze focus ligt op first time right.

Bij dense phase-transport transporteer je veel product met relatief weinig lucht. Dat gebeurt op lagere snelheden dan bij conventionele transportvormen. Project manager Melvin van der Hilst, studeerde af op het thema pneumatisch transport en werkt inmiddels twaalf jaar bij Dinnissen. “Het voordeel van dense phase-transport? Minder productbeschadiging. Ook is er is een energetisch voordeel; je kunt langere afstanden overbruggen met een laag lucht- en gasverbruik. De stap waar wij nu mee bezig zijn is het gebruiken van slimme systemen om ook makkelijk variabele afstanden in te kunnen stellen en bij te kunnen regelen.”

Transporttesten

Op dagelijkse basis wordt er getest met het systeem bij Dinnissen. “Met de producten van onze klanten kunnen we alles testen. Dat is nodig, want ieder poeder gedraagt zich weer anders en heeft andere loopeigenschappen. Met onze powder tester kunnen we shear testen uitvoeren om het product te karakteriseren. Daarnaast voeren we in ons D-Innocenter alle mogelijke transporttesten uit, waardoor er minder kans is op problemen bij de klant. Onze focus ligt op first time right.

ter plekke oplossen

Dinnissen kan op afstand inbellen bij het systeem van de klant en zo meekijken met de besturing. Indien nodig gaat een expert naar de klant om lokaal een oplossing te zoeken. Snel reageren en een flexibele instelling zijn daarbij essentieel. Neem een project in Uruguay, dat begin 2020 werd opgeleverd. “Daarvoor hebben we een systeem bedacht waardoor we geen sluizen nodig hebben. Het doseren vindt plaats met een Dinnissen Feeder Valve die we normaal gesproken gebruiken voor weegdoeleinden. We hebben na wat puzzelen en meten het transport zo laten functioneren dat we op deze manier geen sluis nodig hebben. Het voordeel daarvan is dat er geen metal to metal contact plaatsvindt.”

Verbeterslagen

De Project manager benadrukt dat ieder project weer anders is en altijd vraagt om maatwerk. “Pneumatisch transport ziet er in basis altijd op een bepaalde manier uit, maar we kijken per project of en zo ja hoe het nog slimmer kan. Voor dergelijke verbeterslagen hebben we de hele ketting binnen ons bedrijf nodig om een project tot een succes te maken.”


Smart Industry special - quote Melvin


KLIK HIER OM HET VOLLEDIGE SMART INDUSTRY MAGAZINE TE LEZEN.


Terug naar het nieuwsoverzicht